Część programów komputerowych służących do konfiguracji sieci wymaga wypełnienia pól danych w postaci: adres hosta np.: 10.0.0.0 z maską 255.0.0.0 i taki zapis nie sprawia żadnych kłopotów.
Istnieją także programy konfigurujące sieć wymagające wpisów w postaci: 10.0.0.0/28, przy czym /28 to prefix sieci równy ilości jedynek w masce.
Sieć klasy
A przeznacza pierwszy oktet na sieć, z tym, że pierwszy bit to
0. Pozostałe
24 bity przeznaczone są na hosty. Jeżeli ruting jest
klasowy i sieć jest w klasie
A, to na hosty jest
224 -2 numery.
Sieć klasy
B przeznacza pierwsze dwa oktety na sieć, z tym, że pierwsze bity w pierwszym oktecie to
10. Pozostałe
16 bitów przeznaczone jest na hosty. Jeżeli ruting jest
klasowy i sieć jest klasy
B, to na hosty jest
216 -2 numery.
Sieć klasy
C przeznacza pierwsze trzy oktety na sieć, z tym, że pierwsze bity w pierszym oktecie to
110. Pozostałe 8 bitów przeznaczone jest na hosty. Jeżeli ruting jest
klasowy i sieć jest klasy
C to na hosty jest
28 -2 numery.
Jeżeli ruting jest
bezklasowy to nadal obowiązuje powyższy podział.
Przy sieci
A jest możliwy teoretyczny podział na podsieci i hosty dla prefixów od
/9 do
/32. Praktycznie od
/9 do
/30.
Przy sieci
B jest możliwy teoretyczny podział na podsieci i hosty dla prefixów od
/17 do
/32. Praktycznie od
/17 do
/30.
Przy sieci
C jest możliwy teoretyczny podział na podsieci i hosty dla prefixów od
/25 do
/32. Praktycznie od
/25 do
/30.
Dla sieci klasy
C i prefiksu
/26 daje to
26 jedynek (do
32 zostaje się
6 pól). Te pola są przeznaczone na hosty i gdyby je wypełnić jedynkami to powstałaby liczba dwójkowa o postaci
111111, która po przeliczeniu daje liczbę
63.
Ilość wolnych numerów w danej podsieci i masce
/26 to 64 sztuki. Ilość podsieci możliwa do utworzenia to
4 sztuki (na
2 bitach). Prefix tej sieci to
/26, a subnet to
192.168.1.0.
Możliwe numery to:
PS1=00(2) | 00000000(2)=192.168.1.0/26(10) | 00111111(2)=192.168.1.63/26(10) |
PS2=01(2) | 01000000(2)=192.168.1.64/26(10) | 01111111(2)=192.168.1.127/26(10) |
PS3=10(2) | 10000000(2)=192.168.1.128/26(10) | 10111111(2)=192.168.1.191/26(10) |
PS4=11(2) | 11000000(2)=192.168.1.192/26(10) | 11111111(2)=192.168.1.255/26(10) |
Z całej sieci wypadają numery 198.162.1.0 na subnet, 192.168.1.1 na bramę i 192.168.1.255 na adres rozgłoszeniowy. Pozostałe numery są do naszej dyspozycji.
Dla ułatwienia pracy osobom projektującym małe sieci zbudowałem tabelkę pokazującą zależności
pomiędzy maską, numerami IP oraz ilością podsieci, dla zmian maski w zakresie od 24 do 32 bitów (IP-hosty, PS-podsieci). Podałem tylko ostatni oktet adresów.