Serwery dźwieku
Według definicji serwery dźwięku są to programy działające w tle (demony), odpowiedzialne za wzajemną komunikację programów audio i obsługę kart dźwiękowych zainstalowanych w komputerze.
Serwery te nie zastępują systemów obsługi dźwięku ALSA lub OSS, ponieważ nie mają sterowników sprzętu. Umożliwiają one (lub ułatwiają) pracę z dźwiękiem.
W Linuksie znalazły zastosowania następujące serwery dźwięku:
- aRts - Odtwarzanie plików dźwiękowych i prezentacji multimedialnych oraz korzystanie z gier.
- ESD - Odtwarzanie plików dźwiękowych i prezentacji multimedialnych oraz korzystanie z gier.
- JACK (dla zastosowań profesjonalnych) - Umożliwia podłączenie kilku programów do jednego urządzenia audio. Zapewnia niskie czasy opóżnień, pełną pracę dupleksową i pracę w trybie 32-bitowym.
- PulseAudio jest uniwersalny dla różnych środowisk graficznych. Jest on nakładka na ALSA lub OSS ze wzgledu na brak sterowników niskopoziomowych dla urządzeń dźwiekowych. Umożliwia podłączenie kilku programów do jednego urządzenia audio i pracę w sieci. Pracuje w trybie 24-bitowym.
2008.11.15