CRM - System Relacji z Klientami
    SRM - System Relacji z Dostawcami


    Z Wikipedii i z internetu.
    CRM jest to zestaw narzędzi i procedur istotnych w zarządzaniu kontaktami z klientami i jest to część strategii i filozofii biznesu, gdzie stały kontakt i zadowolenie klienta jest kluczową wartością.
    Istotną kwestią jest zapewnienie jednolitego systemu we wszystkich procesach biznesowych od:
    • początku procesu sprzedaży
    • poprzez serwis
    • do sporządzania odpowiednich statystyk wykorzystywanych przy tworzeniu portfela produktów
    Sam sposób komunikacji dla systemu CRM nie jest sprawą pierwszoplanową, a jedynie narzędziem i są wyposażone w różne moduły komunikacji.
    Sprawne działanie systemu CRM-ów nie byłoby możliwe bez systemów baz danych i systemów informatycznych. Na przykład:
    • odnotowanie kupną usługi lub towaru
    • niezapłacenie rachunku w odpowiednim terminie powoduje podjęcie akcji wysłania ponaglenia
    • jeżeli system nie odnotuje wpływu pieniędzy w odpowiednim czasie przypomina klientowi o tym fakcie np. automatycznie drukując korespondencję do wysyłki, wysyłając SMS, ...
    • jeżeli okaże się, że np. ponaglenie nie przyniosło skutku, CRM może spróbować dodanie takiego klienta do kolejki rozmów telefonicznych pracownika firmy lub powiadomić prawnika firmy z prośbą o wszczęciu postępowania sądowego
    • automatyzacja wysyłania kartek urodzinowych dla klientów firmy, ofert handlowych (często sprofilowanych dzięki danym wcześniej zebranym w CRM)

    Z front-end różnych CRM spotykamy się codziennie np.:
    • korzystając z Błękitnej Linii TP S.A. Jest to przykład wykorzystania CRM w tzw. Call Center. Klient dzwoniąc na infolinię, po podaniu swoich danych jest identyfikowany przez obsługującą go osobę, która uzyskuje te dane z systemu CRM
    • W przypadku operatorów linii komórkowych klient dzwoniąc ze swojego numeru jest bardzo szybko identyfikowany i to jak szybko zostanie obsłużony zależy od tego jakiej wielkości płaci rachunki

    Systemy CRM są często integralną częścią całego systemu informatycznego. Przykładem może być połączenie w systemach SAP systemu CRM z systemem R/3. Mamy tu możliwość tworzenia dokumentów sprzedaży w systemie CRM i przekazywania informacji o tych dokumentach do systemu R/3, w którym może się odbywać dalsza część procesu biznesowego (jak np. zamówienie części potrzebnych do wytworzenia sprzedawanego produktu czy chociażby część procesu związanego z dostawą, czyli generowanie dokumentów sprzedaży).
    Systemy CRM są często wykorzystywane w firmach korzystających z sieci mobilnych sprzedawców. Jest to możliwe dzięki takim funkcjonalnościom jak Mobile Sales. Na przenośnych komputerach sprzedawców instalowane są aplikacje pozwalające na synchronizację z centralnym systemem CRM. Łączą się oni co jakiś czas z systemem centralnym, dzięki czemu zmienione przez nich dane bądź informacje o nowych klientach przesyłane są do centralnego systemu. Z drugiej strony dostarczane są aktualizacje danych, w zależności od tzw. subskrypcji. Do każdego sprzedawcy możemy przypisać inne subskrypcje. Subskrypcje mają zminimalizować transfer danych do niezbędnego minimum (po co sprzedawcy działającemu na terenie Polski północnej informacje o klientach np. z Małopolski).
    W architekturze CRM-ów można wydzielić trzy elementy:
    • operacyjny - odpowiadający za automatyzację podstawowych procesów biznesowych (marketing, sprzedaż, serwis)
    • analityczny - odpowiadający za analizę zachowań klientów na podstawie danych zgromadzonych w elemencie operacyjnym
    • komunikacyjny - odpowiadający za komunikację z klientami

    Od strony technicznej system CRM składa się z trzech warstw:
    • serwera aplikacji
    • serwera baz danych
    • interfejsów graficznych zainstalowanych na komputerach użytkownikóW

    Wszystkie relacje związane z danym klientem określamy mianem związku. Składa się on z epizodów, które dzieli się na:
    • transakcje finansowe, towarowe i usługowe
    • kontakty i rozmowy

    Narzędzia CRM są poniższych rodzajów:
    • SFA - automatyzacja sprzedaży
    • Call center
    • Contact Center
    • Knowledge Management - zarządzanie wiedzą
    • Campaign Management - zarządzanie kampaniami (ile wydać na reklamy)
    • Lead Management - zarządzanie namiarami
    • Key Account Management - zarządzanie klientami kluczowymi
    • Trade Promotion Management - zarządzanie promocjami

    CRM-y powstały w latach 90-tych wchłaniając wcześniejsze systemy utworzone w latach 80-tych, tj. SFA (Sales Force Automation) wprowadzony dla automatyzacji procesów sprzedaży i CSS (Customer Service Support) dla usprawnienia obsługi serwisowej po sprzedaży.

    W systemy klasy SRM - Supplier Relationship Management jest realizowane zarządzanie relacjami z dostawcami towarów, podzespołów i komponentów potrzebnych dla naszej produkcji.
    Usprawnia to działania przedsiębiorstwa i poprawia jego wynik finansowy. Aby system mógł prawidłowo spełniać swoje zadania i przynosić wymierne korzyści, SRM musi opierać się na zintegrowanych informacjach i procesach oraz wspierać realizację celów przedsiębiorstwa.

    do góry